Zegarek

Zegar – przyrząd do ciągłego pomiaru czasu.

Zegary można podzielić na wykorzystujące do wskazań tarczę i wskazówki oraz np. symbole faz księżyca oraz cyfrowe – wykorzystujące do wskazań wyświetlacze ciekłokrystaliczne lub diodowe.

Opis jest potrzeby jednak czy to wystarczy?

Oczywiście, że nie!

Każdy uczeń który założy na rękę swój pierwszy zegarek musi umieć się nim obsługiwać. Nie nosimy zegarka na pokaz tylko żeby wiedzieć która jest godzina.

Jak widzimy na tarczy znajdują się godziny i kreski a także 3 wskazówki ( pierwsza odpowiedzialna za godziny, druga za minuty, a trzecia za sekundy ).

Te kreski także nie są na ozdobę. W sumie jest ich 60 bo z tylu minut składa się pełna godzina, więc zależnie od tego na której kresce jest wskazówka to tyle minęło minut po pełnej godzinie. W ten sam sposób działa wskazówka od sekund ( czerwona ),  ponieważ każda minuta składa się z 60 sekund.

Występują jeszcze takie określenia czasu jak:

wpół do ( kiedy wskazówka od minut znajduje się w połowie drogi do pełnej godziny, czyli na 6. To jest dokładnie 30 min po pełnej godzinie i zarówno 30 minut do następnej godziny)

za 18 minza 15 min itp. ( Jeśli ktoś udzieli nam informacji, że jest za 18min 3 :00 to znaczy, że do pełnej godziny 3:00 brakuje 18 min ).

To nie jest jeszcze koniec!

Musimy nauczyć się obsługi zegarka i pracy na godzinach bo to już ciągnie się do samego końca edukacji i nie tylko w matematyce.