Nauczanie matematyki

I Nauczanie mechaniczne

W wyniku nauczania mechanicznego tylko część uczniów osiąga wiadomości i umiejętności zadowalające według szkolnych kryteriów, ale i tak przeważnie bez możliwości samodzielnego zastosowania tych wiadomości i umiejętności w sytuacjach naprawdę praktycznych.

Dla większości wiedza zdobyta na lekcjach matematyki pozostaje wiedzą szkolną, nie mającą wiele wspólnego z praktyką życia codziennego lub zawodowego.

Matematyka pozostaje dla nich na resztę życia jednym z najmniej przyjemnych szkolnych wspomnień.

Charakterystyczne cechy ujęcia mechanistycznego

II Nauczanie empirystyczne

Nauczanie empirystyczne daje przygotowanie do radzenia sobie z typowymi zadaniami praktycznymi. Jest przy tym przyjemniejsze i nie tak stresujące jak mechanistyczne.

Jednak elementarne abstrakcyjne pojęcia matematyczne nie są tu dostatecznie wykształcone, by uczeń mógł operować nimi z pełną swobodą i elastycznością.

Charakterystyczne cechy ujęcia empirystycznego

III Nauczanie realistyczne

Budowanie i dalej rozwijanie pojęć na drodze naturalnej matematyzacji, w sytuacjach dla ucznia sensownych, bliskich jego doświadczeniom.

Charakterystyczne cechy ujęcia realistycznego